tisdag 26 februari 2013

”Målade toppar är naglarnas fondvägg” ( + NAIL TUTORIAL!)

Målade nageltoppar verkar som trend gå i vågor. Jag själv är oerhört förtjust i dom! Ibland kan man hitta en riktigt häftig färg på ett nagellack men tänka att ”nej... det skulle jag aldrig kunna ha för att det är för skrikit/ljust/mörkt”. Men det är DÅ som painted tips är perfekt! Jag brukar oftast lämna resten av nageln omålad sånär som på topplack eller glitterlack, men man kan ju blanda hejvilt! Om jag klippt ner mina naglar kort av någon anledning så kan mörka målade toppar skapa en illusion om att naglarna är längre.

Förra veckan hade jag glitterbas med mörkblå metallic på topparna som såg ut såhär:


Jag tog bort lacket med en remover igår kväll och lät naglarna vila en dag. Ikväll målade jag på glitterbas med mintgröna toppar som blev såhär:


Att måla toppar kan till synes verka väldigt svårt och det finns säkert flera olika tekniker. Jag tänkte dela med mig av min teknik i det här inlägget:

1.
Jag börjar med att fila till naglarna så som jag vill ha dom, om jag filar efter färgen är på så kommer den spricka/chippas av/mattas ner. Alla har olika smak men jag föredrar den lätt raka nageln som är lite mer lösnagelslik.

2.
Jag målar sen på basen, i det här fallet min nya favorit Nr.335 från Depend, ett blandfärgat glitter med vissa lite större paljetter. Basen målar jag över hela nageln. (Om jag bara vill ha en omålad blank yta så hoppar jag över detta steg och nöjer mig med att topplacka på slutet).

3.
Okej! Nu kommer det trixigaste steget- TOPPARNA! Jag använder här Nr.318 från Depend. Min metod är att ta lagom med lack på penseln så att det inte blir en stor bobba när jag sätter den mot nageln. Sen sätter jag ner penseln på ena änden av nageltoppen (som ses på bilden har jag lagt fingret som ska målas ensamt mot en bordskant, det behövs för min teknik) och vrider nu FINGRET/handen. Jag drar alltså inte penseln över nageln utan vrider fingret. Det är det som funkar allra bäst för mig eftersom det brukar vara väldigt svårt att måla rakt annars, speciellt med den hand man inte använder mest om dagarna. Om det blir för tunnt går jag över på samma sätt med lite mer lack, det brukar inte vara lika kinkigt vid andra lagret eftersom kanten redan är satt.

4.
När de färgade lacket torkat helt målar jag på topplack över hela nageln. KLART! :)

Det krävs lite övning, men hitta din teknik eller använd min så kommer det gå super!


Jag gillar Depends lack för att man inte behöver köpa så mycket om man bara vill prova eller om man bara vill ha det till topparna, det syns väl inte på min samling, va? ;)


Lycka till och lämna gärna en kommentar om Du tyckte tutorialen var till hjälp! <3



***ENG***
I love painted nail tips! It's awesome if you want to use a difficult colour and don't dare having it on top of the whole nail. It can also make short nails look longer (dark tip).
Here is a tutorial of how I made my mint green nails this evening.
  1. Give your nails the shape you want. I like the fake nail look.
  2. Base coat over the whole nail. I used a glittery one, Nr.335 from Depend.
  3. Tip coat layer! (I used Nr.318 from Depend ) Take just a little amount of polish on the brush and then begin on one side of the nail and turn your FINGER/hand. NOT BRUSH. I find it more steady this way.
  4. When tip coat is really dry, put on a top coat polish. DONE! :)
It takes some practicing but find your technique or use mine and you will make it just perf!
I like Depend's nailpolish cuz you can by small bottles if you just want to try a new colour or only use them for nail tips. You can't really tell by my nail polish collection huh? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar